Ιστιοπλοΐα Περί ανέμων & υδάτων Editorials Επεξεργασία
Submit an Article
Νοέμβριος 2010…The ISAF Annual Conference, Athens 2010.
Κυριακή, 21 Νοέμβριος 2010 00:00
Το ετήσιο συνέδριο της διεθνούς ιστιοπλοϊκής ομοσπονδίας (ISAF) διεξήχθη στην Αθήνα από τις 4 έως τις 14 Νοεμβρίου 2010. Ο πρόεδρός της, κ. Πήτερσσον επαίνεσε τη χώρα μας και την ελληνική ιστιοπλοϊκή ομοσπονδία στο πρόσωπο του Έλληνα ομολόγου του κ. Αντώνη Δημητρακόπουλου, για την άριστη φιλοξενία και διαμονή των στελεχών, των παρατηρητών, των επίτιμων και επίσημων προσκεκλημένων.
Με γνώμονα ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα, μέλη και κορυφαία στελέχη των επιτροπών της διεθνούς ομοσπονδίας προετοιμάζονται αρκετούς μήνες πριν από το ετήσιο συνέδριο, προκειμένου να εισηγηθούν στους συνέδρους τα  ανοικτά θέματα του ιστιοπλοϊκού κόσμου, προς συζήτηση ή επίλυση, και όταν η σύσκεψη είναι ανοικτή τότε η εκάστοτε επιτροπή διαβουλεύεται την ατζέντα των θεμάτων με τους εξουσιοδοτημένους εκπροσώπους των εθνικών ομοσπονδιών, που όποτε κρίνεται απαραίτητο συμμετέχουν στη ροή της, εκφέροντας την ιδιαίτερη άποψή τους ή προσθέτοντας εκτάκτως θέματα στην ημερήσια διάταξή της. Παράλληλα, ειδικοί εντεταλμένοι σύμβουλοι εθνικών ομοσπονδιών παρουσιάζουν τις υποψηφιότητες τους προκειμένου να διοργανώσουν και να φιλοξενήσουν στην πατρίδα τους επερχόμενα παγκόσμια πρωταθλήματα. Επιπροσθέτως, αναλύονται σε βάθος προβλήματα που προέκυψαν σε προηγούμενες αθλητικές διοργανώσεις, με σκοπό την αναβάθμιση των επικείμενων πρωταθλημάτων, και τη μεταλαμπάδευση της τεχνογνωσίας. Η αυλαία του συνεδρίου πέφτει, με την παρουσίαση καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών από τους διαπιστευμένους υπεργολάβους της Ομοσπονδίας, με επιμορφωτικά σεμινάρια και την ανάδειξη των καλύτερων ιστιοπλόων της χρονιάς. Ολοκληρώνοντας, οι «φωτισμένες» αποφάνσεις του Council, με την ευλογία των Events και Executive Committees, ανακοινώνονται από τον εκπρόσωπο τύπου της ομοσπονδίας το τελευταίο Σαββατοκύριακο του συνεδρίου.




ISAF ATHENS 2010 ANNUAL CONFERENCEΌπως προαναφέραμε, τα κυρίως θέματα προκύπτουν, ύστερα από μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις και αγώνες ιστιοπλοΐας, απο την ανάγκη δημιουργίας ιστιοπλοϊκής συνείδησης μέσα από ένα θεσμικό πλαίσιο που να διέπει τη λειτουργία του ιστιοπλοϊκού παγκόσμιου στερεώματος, των ομοσπονδιών, των κλάσεων, των ναυτικών και ναυταθλητικών ομίλων, και από την επιτακτική ανάγκη επέκτασης των δραστηριοτήτων και διάδοσης του αθλήματος σε όλες τις ηπείρους του πλανήτη μας.
Η αποστολή της ISAF, είναι να ενδυναμώσει τη θέση της ιστιοπλοΐας σε παγκόσμιο επίπεδο και να ισχυροποιήσει την καθολικότητά της. Ιδιαίτερη σημασία δίνουν τα στελέχη της ομοσπονδίας στο media tracking αλλά και το e-learning, μέσω του οποίου οι όμιλοι θα μπορούν να εξασφαλίζουν επιμορφωτικά σεμινάρια ιστιοπλοΐας. «Οι εμπνευσμένοι Ολυμπιακοί Αγώνες νέων της Σιγκαπούρης…», όπως τους χαρακτήρισε, το εκτελεστικό μέλος της ομοσπονδίας, κ. Φιόνα Κιντ, «… μας ώθησαν στην εισήγηση των μικτών πληρωμάτων στους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2016 και το 2020. Μία σκέψη που άρχισε να ζυμώνεται πριν από πολλά χρόνια. Στην Σιγκαπούρη χαράχθηκε η νέα ρότα που ελπίζουμε να ικανοποιήσει τις προσδοκίες μας…» Σε αυτή τη δήλωση θα επανέλθουμε αργότερα.
Η αποστολή της ΔΟΕ είναι να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν περισσότερους πόρους προκειμένου να προωθήσει τα ιδανικά του Ολυμπιακού Πνεύματος και των αξιών που πρεσβεύει και να ενθαρρύνει τη συμμετοχή στον αθλητισμό, εξασφαλίζοντας ασφαλείς Ολυμπιακούς Αγώνες. Να προστατεύει το Ολυμπιακό Κίνημα και να υποστηρίζει την ανάπτυξη του αθλητισμού. Βέβαια, οι Ολυμπιακοί Αγώνες είναι συναγωνισμός μεταξύ των αθλητών και των ομάδων σε συγκεκριμένα αγωνίσματα-αθλήματα και όχι ανταγωνισμός μεταξύ των χωρών και της νοοτροπίας των απομακρυσμένων κοινωνιών από  τα ιδεώδη και τα ιδανικά, τα αγαθά και τις αρετές του Αρχαίου Ολυμπισμού. Η ιστορία είναι παρούσα. ‘Ότι ζήσαμε τον 20ο αιώνα γεννήθηκε τον 19ο . Οι περισσότερες διεθνείς ομοσπονδίες που κυβερνούν τα διάφορα αθλήματα και δη τα Ολυμπιακά, μετέχουν των εξελίξεων της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, και υπό την προεδρία του Ζακ Ρογκ, πρώην  αθλητή στην Ολυμπιακή κατηγορία FINN, χαρτογραφούν κάθε χρόνο τις θέσεις των ναυαρχίδων τους, οι οποίες συνίσταται να συγκλίνουν σε πολλά σημεία, με αυτές της ΔΟΕ.
Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή ιεραρχεί τις προτεραιότητές της, με γνώμονα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας, τον καθολικισμό, το χαμηλό κόστος και την προσπάθεια προώθησης της ισότητας ευκαιριών ανάμεσα στα δύο φύλα, πρωτίστως για κοινωνικούς λόγους και δευτερευόντως για μεγαλύτερη συμμετοχή στα κέντρα λήψης των αποφάσεων. Έτσι, υιοθετήθηκε η ιδέα των μεικτών πληρωμάτων στην ιστιοπλοΐα, για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στην Βραζιλία το 2016. Η ISAF πλέον, σπεύδει να διευρύνει τους ορίζοντές  της, εντάσσοντας άνδρες και γυναίκες μαζί στις κατηγορίες 470 και καταμαράν, με σκοπό την ανάπτυξη ενός υψηλά ανταγωνιστικού συστήματος.
Μολαταύτα εξαιτίας του κλίματος αβεβαιότητας που δημιουργεί το ενδεχόμενο μεικτών πληρωμάτων στα σκάφη, σε συνδυασμό βεβαίως με τη γενικότερη δυσπιστία των αθλητών, στον εσωτερικό πυρήνα των μεταρρυθμίσεων της Ολυμπιακής ιστιοπλοΐας, υπάρχουν στοιχεία που αξίζει να μελετηθούν. Στην αρχέγονη εποχή οι τροφοσυλλεκτικές κοινωνίες ήταν ανέκαθεν μητριαρχικές ενώ οι κυνηγετικές κοινωνίες ήταν πατριαρχικές. Αταβιστικό φαινόμενο επιβίωσης που θέλει τον άνδρα δυνατό και τη γυναίκα ανθεκτική. Χωρίς το δίκαιο καμία ανθρώπινη κοινωνία δεν μπορεί να υπάρξει και δεδομένου ότι μόνο η φύση είναι δίκαιη, με όση αμεροληψία διαθέτουμε δεν μπορούμε να κρίνουμε ποιος είναι εν δικαίω και ποιος εν αδίκω. Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι οι ρόλοι ανάμεσα στα δύο φύλα έχουν αλλάξει, με τις γυναίκες σήμερα να κατορθώνουν να είναι πετυχημένες και ισορροπημένες τόσο στην επαγγελματική όσο στην προσωπική–οικογενειακή ζωή. Σε επίπεδο Ολυμπιακών Αγώνων, το απόλυτα επαγγελματικό επίπεδο αθλητισμού, τα δείγματα είναι κάπως διαφορετικά. Στην ναυτική ιστορία του ελληνικού έθνους από τον 16ο μέχρι και τον 19ο αιώνα μ.Χ., η θέση του καπετάνιου πίσω από το πηδάλιο, είναι μία υπόθεση αμιγώς ανδρική. Σίγουρα υπάρχουν γυναίκες των οποίων οι επιδόσεις δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε από αυτές των ανδρών. Στον αντίποδα όμως, στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων, αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι διακρίσεις ενός μεικτού πληρώματος στη θάλασσα είναι ελάχιστες. Οι συναθλητές που στελεχώνουν τα σκάφη ανεξαρτήτως φύλου πρέπει να είναι απόλυτα ταυτισμένοι, εναρμονισμένοι, αλληλέγγυοι, με βέβαιη την αμέριστη κατανόηση και συμπαράσταση. Οι σχέσεις των ανθρώπων δοκιμάζονται κάθε λεπτό σε στεριά και θάλασσα κάτω από αντίξοες συνθήκες. Μόνο με αυταπάρνηση, ανδρεία, σύμπνοια και ομόνοια, χωρίς πάθη, πείσματα και διχόνοια, ένα πλήρωμα θα καταφέρει να ανέβει στο πρώτο σκαλοπάτι του βάθρου, πετυχαίνοντας το ακατόρθωτο. Ένα δέντρο για να φτάσει σε περήφανα ύψη χρειάζεται την καταιγίδα. Αυτή η πρωτοβουλία της ISAF σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής. Ο ρους της ιστορίας άρδην αλλάζει, στα πλαίσια μιας ευρύτερης κοινωνικής επιταγής. Η αριθμητική ισότητα ανάμεσα στα δύο φύλα είναι προ των πυλών σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητάς μας.
Μέχρι σήμερα η αγωνιστική ιστιοπλοΐα επιπέδου Ολυμπιακών Αγώνων, θεμελιώνεται από 4 βασικές κατηγορίες: Την ιστιοσανίδα (Board ή windsurfing), τα σκάφη με σταθερή καρίνα (keelboat), τα καταμαράν (multihull), και τα σκάφη με κινητή καρίνα (centerboard), στα οποία περιέχονται τα dinghy (single handed και double handed, δηλαδή μονοθέσια και διθέσια) και τα high performance, υψηλής απόδοσης σκάφη skiff, όπως αυτά της κλασης 49er.
Εκτός από τα εντυπωσιακά και ιλιγγιώδη καταμαράν (multihull), που φαίνεται να επιστρέφουν και πάλι στο προσκήνιο με επικρατέστερο σενάριο, την κλάση των Tornado ή αν θέλετε τους «Ευαγγελιστές των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης», τα 470 (επίσης μεικτό πλήρωμα) πιθανώς παραμένουν, κατά το ήμισυ, στον κατάλογο των ολυμπιακών κατηγοριών. Η βιομηχανία των 420 και 470, διθέσια dinghy με σπινακόξυλο, δημοφιλείς κλάσεις, στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, θα αναδείξει τα καλύτερα αγόρια και κορίτσια, προκειμένου να στελεχώσουν μαζί, σε βάθος πενταετούς προετοιμασίας, τα μεικτά πλέον σκάφη 470, με απώτερο σκοπό και προοπτική, την πρόκρισή τους, στους Ολυμπιακούς Αγώνες, το 2016. Καμία αλλαγή δεν θα υποστούν τα λαοφιλέστερα και οικονομικότερα μονοθέσια στον κόσμο, κλάση των dinghy, LASER Standard και Radial, για άνδρες και γυναίκες αντιστοίχως. Στην κατηγορία της ιστιοσανίδας, οι εκπρόσωποι της κλάσης των RS:X δεν έδειξαν ιδιαίτερη ανησυχία στο συνέδριο, για το τι μέλλει γενέσθαι. Παραταύτα η κλάση των Kite για την ίδια κατηγορία, κέρδισε τις εντυπώσεις, καθώς τα τελευταία τέσσερα χρόνια δείχνει συσπειρωμένη όσο ποτέ άλλοτε, με διοργανώσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό που ξεπερνούν τις προσδοκίες όλων. Επιστρέφοντας στην κατηγορία των σκαφών με κινητή καρίνα, τα σημεία των καιρών επιτάσσουν την προσθήκη μιας νέας κατηγορίας skiff υψηλών προδιαγραφών αποκλειστικά για τις γυναίκες, όμοια με αυτή των 49er που παραμένει στους Ολυμπιακούς και ενισχύεται τώρα, από τους άνδρες των 470, που αποχωρούν ησύχως. Αυτή η κατηγορία θα γεννηθεί, θυσιάζοντας αναγκαστικά μια αμιγώς ανδρική κατηγορία, τα STAR, στο βωμό της θεάς Δίκης και της ανάγκης για ισάριθμη εκπροσώπηση φύλου στις ολυμπιακές κατηγορίες ιστιοπλοΐας. Η παρουσίαση της κλάσης 29er στο συνέδριο, για την αντίστοιχη κατηγορία γυναικών, ήταν από κάθε άποψη επιτυχημένη αφού επιδοκιμάστηκε από την συντριπτική πλειοψηφία των παρατηρητών. Ολοκληρώνοντας με τα dinghy, η διεθνούς φήμης κλάση των FINN (2η μονοθέσια ανδρών dinghy μετά απο τα laser), θα μας απασχολήσει αρκετά, όχι γιατί χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης και εμπιστοσύνης του κ. Ρογκ, προέδρου της ΔΟΕ, αλλά γιατί συνδέεται άμεσα με τα STAR, τα οποία δεν θα εγκαταλείψουν εύκολα τη μάχη της επικράτησης. Για το τέλος αφήσαμε τη νεοεισαχθείσα κλάση των Eliot 6m, κατηγορίας keelboat women match racing.
Συνοψίζοντας, η Διεθνής Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία στα πλαίσια του στρατηγικού σχεδιασμού για την επόμενη δεκαετία έχει αποφασίσει πως τα σημαντικότερα σκάφη που θα μας απασχολήσουν είναι τα εξής: Στα dinghy single handed: Laser (Men), Laser Radial (Women), και FINN (Men). Στα dinghy double handed 470 (mixed or men or women). Στην ίδια κατηγορία και τα high performance skiff: τα 49er (Men), και πιθανώς τα 29er (women). Στα keelboat: Eliot (women match race) και Star (Men), και τέλος windsurfing or board: RS:X (Men), RS:X (Women), kitesurfing (men), kitesurfing (women). Ανάμεσά τους, δύο τύποι σκαφών θα επικρατήσουν με μεικτά πληρώματα, ενώ οκτώ, από τέσσερα, θα μοιραστούν σε γυναίκες και άνδρες.
Παρακάτω ο κ. Κωστας Τρικώνης μας διαφωτίζει, σχολιάζοντας διεξοδικά, μέσα από την ιδιότητά του αθλητή και αντιπρόεδρου της διεθνούς κλάσης Tornado και, σε επιστολή που μας παρέθεσε, διεισδύει στα τεχνικά χαρακτηριστικά, τις αιτίες και τις συνέπειες των επικείμενων αλλαγών.
Από ελληνικής πλευράς το μέλλον προοιωνίζεται δυσοίωνο χωρίς περιθώρια για θετικές εξελίξεις. Με εξαίρεση την Σοφία Μπεκατώρου, την  Νόνικα Οικονομοπούλου, την Έφη Μαντζαράκη, την Σοφία Παπαδοπούλου, την Ελεονόρα Αναγνωστοπούλου και τη Βιργινία Κραβαριώτη, αθλήτριες   που μπορούν να επιδοθούν στο αγαπημένο τους σπορ ανεξαρτήτως κλάσης και κατηγορίας, στη μήτρα της ελληνικής ιστιοπλοΐας, επικρατούν τα αρσενικά  γονίδια. Από ελληνικής πλευράς, ο γενικός γραμματέας αθλητισμού κ. Παναγιώτης Μπιτσαξής, αντιπαρήλθε όλων των προβλημάτων, αναφέροντας  τα οικονομικά έσοδα που προέκυψαν από τον συνεδριακό τουρισμό και δη το συνέδριο που φιλοξένησε η πατρίδα μας. Από ελληνικής πλευράς ο κ.  Τριγκώνης, αντιπρόεδρος της διεθνούς κλάσης Tornado που αγωνίζεται, επιδοκίμασε την απόφαση της Ομοσπονδίας για τη συμμετοχή ενός αθλητή,  απο όλες τις κλάσεις του Athletes Committee στο Executive Committee της ISAF, ενώ αποδοκίμασε επιχειρηματολογώντας την ένταξη μεικτών πληρωμάτων στα καταμαράν. Στην ίδια αίθουσα ο έτερος εκπρόσωπος της ελληνικής πλευράς, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ISAF και τέως αντιπρόεδρος, κ. Γιώργος Ανδρεάδης πήρε το λόγο από τον πρόεδρο κ. Πήτερσσον λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «…Είναι απαράδεκτο στα παγκόσμια πρωταθλήματα το γεγονός ότι δεν συμπεριλαμβάνονται τα παραδοσιακά σκάφη…». Σε επίπεδο ανταγωνισμού τρεις χώρες διεκδίκησαν το Παγκόσμιο νέων τον Ιούλιο του 2014. Εκπρόσωποι της Σερβίας (Zadar), του Ισραήλ (Casarea) και της Πορτογαλίας (Tavira) παρουσίασαν τις προτάσεις τους προκειμένου να διοργανώσουν ένα ακόμη πρωτάθλημα στην χώρα τους, προσθέτοντας έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα των εμπειριών που συνθέτουν τον κεντρικό άξονα της τεχνογνωσίας της διοργάνωσης. Μεγάλος νικητής της επερχόμενης διοργάνωσης αναδείχθηκε η Πορτογαλία.
Αν λοιπόν το επικρατέστερο συναίσθημα που νιώσαμε στο παγκόσμιο συνέδριο της ιστιοπλοΐας είναι η μοναξιά, με την ελληνική ιστιοπλοϊκή ομοσπονδία να κάνει αισθητή την απουσία της σε όλους τους τομείς, δίνοντας το δικαίωμα να αναρωτιέται κανείς πως το μέλλον του αθλήματος της ιστιοπλοΐας στην πατρίδα μας μπορεί να αναβαθμιστεί όταν απουσιάζει από τις συναντήσεις στην ίδια της τη χώρα, παρουσία 41 μελών του διοικητικού συμβουλίου (Council), 14 επιτροπών της ISAF στελεχωμένες από 280 μέλη,  127 εκπροσώπους ιστιοπλοϊκών ομοσπονδιών και περισσότερους από 400 συνέδρους και παρατηρητές από όλο τον κόσμο, τότε δεν είναι άλλο, παρά ότι το  ειδικό μας βάρος στο παγκόσμιο στερέωμα του αθλητισμού δεν αλλάζει. Μελαγχολούμε με την κατάρρευση των κοινωνικών μας αρχών και σκεφτόμαστε πως μπορούμε να κάνουμε τη χώρα μας καλύτερη. Ο καθένας μας ας κάνει με αγάπη αυτό που ξέρει καλύτερα, γιατί υπάρχει στον κόσμο μας αγάπη και αξίες που τείνουν να αμβλυνθούν. Αυτός είναι ο καημός μας, γιατί δικαίως, είμαστε απογοητευμένοι και δικαίως ανησυχούμε για την επόμενη ημέρα. Όπως αναφέρει ο μεγάλος στοχαστής, ρεαλιστής και αδιαπραγμάτευτα έντιμος Κομφούκιος «Ο μικροπρεπής άνθρωπος περπατά σε επικίνδυνα μονοπάτια ψάχνοντας για συμπτώσεις. Με τη δύναμη της αλήθειας ο άνθρωπος αλλάζει τον εαυτό του, με τη δύναμη της αγάπης αλλάζει τους άλλους, με τη δύναμη της σκέψης αλλάζει τον κόσμο»

Καλό μήνα

Γιάννης Χελιώτης


Διαβάστε τις σκέψεις του κ. Τριγκώνη εδώ



 

Γραφτείτε στο Newsletter!

Προτεινόμενα & Υποστηρικτές

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Εμφανίσεις Περιεχομένου : 579714
"Καμία Ανατολή δε μας βρίσκει εκεί που μας άφησε το ηλιοβασίλεμα. Ακόμα και όταν η γη κοιμάται, εμείς ταξιδεύουμε. Φεύγω με τον άνεμο μα δεν πρόκειται να εξαφανιστώ."
- Χαλίλ Γκιμπράν, 1883 - 1931.
(c) Ιστιοπλοϊκό Κανάλι - Sailing Channel Greece